۱۳۸۸ بهمن ۱۵, پنجشنبه

بسیجیان مدعی حمایت از ولایت، مسجد قبا را سنگ باران کردند،

درگیری در مسجد قبا، بسیجیان خانه خدا را سنگ باران کردند دیشب مسجد قبا، مرکز التهابات کم سابقه ای در شهر شیراز بود. بسیجیان مدعی حمایت از ولایت، مسجد قبا را سنگ باران کردند، اسپری اشک آور زدند و هر کدام از اهالی مسجد را که در حال بازگشت به خانه در خیابان ها و کوچه های اطراف دیدند، پس از ضرب و شتم، گرفته و با خود بردند.


دیشب مسجد قبا، مرکز التهابات کم سابقه ای در شهر شیراز بود. بسیجیان مدعی حمایت از ولایت، مسجد قبا را سنگ باران کردند، اسپری اشک آور زدند و هر کدام از اهالی مسجد را که در حال بازگشت به خانه در خیابان ها و کوچه های اطراف دیدند، پس از ضرب و شتم، گرفته و با خود بردند.

مراسم دیشب در مسجد قبا، با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء شروع و پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، حجت الاسلام و المسلمین رحمانیان از مسئولین سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس، به سخنرانی پرداخته و با بازخوانی استفتائات و جملاتی از رهبری، بر این نکته تاکید کرد که به گفته آیت الله خامنه ای، "مسجد یک رئیس طبیعی دارد و آن هم امام جماعت مسجد است."

او سپس به سخنان و استفتائاتی از رهبری اشاره نمود که ایشان در آن به صراحت بر این مساله تاکید کرده بودند که انجام هرکاری در مسجد، نیازمند هماهنگی با امام جماعت است.

حجت الاسلام و المسلمین رحمانیان هم چنین در چند جا از سخنرانی خود، تاکید نمود که از همه حاضرین دعوت می کنم که اگر درباره بحث حاضر نظری خلاف آنچه بنده گفتم دارند، من حاضرم نظرات و اطلاعات ارائه شده از سوی ایشان را نیز بشنوم.

در پایان سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رحمانیان، یکی از معدود بسیجیان حاضر در شبستان مسجد، در حالت نشسته به بیان نظرات خود پرداخت و با طرح سوالاتی درباره گفته ها و اطلاعیه های آیت الله در طول چند ماه گذشته، پرسید: "آیا این مواضع در خط و مشی ولایت است؟" سخنران مراسم، با ذکر این نکته که اولا در صحت ادعاهای شما، جای بحث است، بر گفته پیشین خود تاکید کرد که "من که درباره این مسائل صحبتی نکردم! بحث من چیز دیگری بود و شما هم اگر نظری درباره بحث ارائه شده توسط من می داشتید، باید آن را بیان می کردید."

پس از پایان سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رحمانیان، هنگامی که حجت الاسلام و المسلمین حاج علی ترابیان در حال بالا رفتن بر منبر بود، تعدادی از بسیجیان حاضر (که جمعیت کل شان به چهل- پنجاه نفر هم نمی رسید)، بلند شده وسر و صدا کرده و سپس به سمت چند نفر از اهالی مسجد (و از جمله معدود نفراتی که از این درگیری ها فیلمبرداری می کردند)، رفته و با ایجاد درگیری، تلاش زیادی نمودند تا فضای مراسم را متشنج نمایند اما این درگیری ها، با مداخله جمعی از اهالی مسجد و جدا کردن بسیجیان، پس از دقایقی پایان یافت.

حجت الاسلام و المسلمین ترابیان اما بی توجه به این مساله، شروع به بیان مقدمات سخنرانی خود کرده و پس از آنکه فضای مسجد آرام شد، به سراغ موضوع اصلی مدنظر خود رفته و با نقل روایات و احادیثی، هتک حرمت خانه خدا را، از جانب هرکسی که باشد، محکوم نموده و بر این نکته تاکید نمود که مسجد، محل عبادت و ذکر خداست.

دیشب اما، حال و هوای مسجد قبا با دیگر شب ها تفاوت چشمگیری داشت؛ در حالی که افراد موسوم به بسیجی حاضر، در کل جمعیتی حدودا سی-چهل نفره را تشکیل می دادند، صفوف نماز در مسجد قبا، پر از مردم نمازگزار بود و پرچم های جمهوری اسلامی، عکس شهدای مسجد و سخنانی از رهبری (مبنی بر اینکه امام جماعت مسجد، رئیس طبیعی مسجد است و بخش هایی از سخنرانی اخیر ایشان در انتقاد از برخی خودسری های اخیر)، فضای مسجد را متفاوت با دیگر شب ها کرده بود. علاوه بر این، حضور خانواده های شهیدی که عکس شهیدشان را بر دست گرفته بودند و جانبازان هشت سال دفاع مقدس در میان جمع نمازگزاران، جالب توجه بود.

پس از پایان مراسم هنگامی که مطابق معمول، مردم در حال ترک مسجد بودند، جمعیت مدعی حمایت از ولایتی که در مسجد حاضر بودند، بی تفاوت به آنچه گفته شد، مجددا در میان مسجد تجمع و شروع به شعرخوانی، سینه زنی و سر دادن شعار نمودند.

در مقابل، در ابتدا بخشی از نمازگزاران مسجد، در مقابل این جمعیت ایستاده و با صدای بلند، شروع به "یا حسین، یاحسین" گفتن کردند. صدای جمعیت آن قدر بلند بود که تقریبا هیچ صدای دیگری شنیده نمی شد. نمازگزارانی که در حال ترک مسجد بودند و یا مطابق شب های گذشته در حیاط ایستاده بودند تا جمع بسیجی، خودشان مسجد را ترک کنند، با دیدن این صحنه، به داخل آمدند و کم کم حلقه گسترده ای گرد معدود بسیجیان حاضر شکل گرفت و حاضرین با صدای "یا حسین، یا حسین"، ختم صلوات و ...، اعتراض خود را نسبت به مشکلات گسترده و حتی بعضا درگیری هایی که در طی هفته های اخیر، توسط بسیجیان حاضر در مسجد ایجاد شده بود را بیان نمودند.

کم کم، مجلس حال و هوایی دیگر گرفت و مردم در حالی که عکس های شهدای مسجد را در دست داشتند، "الله اکبر" و "یاحسین" می گفتند. در میانه ماجرا بود که ذکر "یا حسین"، شوری دیگر به مردم حاضر در مجلس داد و آنها شروع به هروله در قسمتی از مسجد کردند و فردی که پای مصنوعی یک جانباز دفاع مقدس را در دست داشت، به بالای دوش دیگری رفته و آن پا را به سمت جمعیت نشان داد.

در این میان اما مسئولین مسجد، توجه ویژه ای به افراد موسوم به بسیجی داشتند و با تشکیل زنجیره انسانی دور تا دور جمع بسیجی حاضر، مانع از ایجاد فشار به ایشان می شدند. تعدادی از اهالی مسجد نیز در مقابل زنجیره انسانی ایستاده و با دست، فشارها را به عقب باز می گرداندند.

پس از این بود که مردم با دیدن اصرار بسیجیان بر باقی ماندن در مسجد، تلاش نمودند تا جمع معدود بسیجی را به بیرون ببرند که در این میان، تعدادی از اهالی مسجد، با زدن حلقه به دور بسیجیان، و هدایت آنها به بیرون، مانع از این می شدند که آسیبی به ایشان برسد، گرچه در این میان درگیری هایی نیز در چند مورد شکل گرفت.

جمع موسوم به بسیجی وقتی که از درب مسجد خارج شدند، شروع به لگد زدن به درب مسجد کرده و پس از گذشت لحظاتی، باران سنگ به سمت مسجد قبا سرازیر شد. افراد موسوم به بسیجی که در پایان تجمع دیشب شان، تعدادشان حتی به 1000 نفر هم نمی رسید، شروع به سردادن شعار کرده و در ضمن اهانت گسترده به آیت الله دستغیب، به سنگ پرانی و لگد زدن به درب های مسجد و زدن گاز اشک آور پرداختند که در طی این درگیری ها، چند نفر از طلاب، نمازگزاران و مردم حاضر زخمی شده و به قسمتی دیگر برای مداوا و یا اعزام به بیمارستان منتقل شدند.

در خیابان هم صدای آژیر آمبولانس ها و ماشین های گشت پلیس، همه جا را فرا گرفته بود. نیروهای انتظامی و به تبع آن ضد شورش نیز، پس از گذشت مدت زیادی، آرام آرام به داخل کوچه آمدند و بی آنکه کوچک ترین دخالت و یا برخوردی با بسیجیان حمله کننده داشته باشند، در داخل کوچه حضوری کم تعداد داشتند.

نکته جالب دیگر این بود که در همین حین تعدادی از بسیجیان به داخل ساختمان نیمه کاره حوزه علمیه اباصالح رفته و از آنجا به سنگ پرانی و فیلمبرداری از داخل حیاط مسجد مشغول بودند که حضور این افراد نیز، هیچ واکنش جدی را از سوی نیروهای انتظامی در بر نداشت.

در نهایت، پس از آنکه وزیر شعار بسیجیان در پشت بلندگو، هر حرفی که می خواست زد و حتی در جایی از سخنان خود، آیت الله دستغیب را به "کرکس" تشبیه نمود و بسیجیان نیز هر شعاری که خواستند سر دادند (شعارهایی مانند مرگ بر علی محمد سربی) و تمامی آنچه را که در توان داشتند صرف نمودند، جمعیت مدعی حمایت از ولایت بالاخره خسته شده و با نزدیک شدن ساعت به عدد ده، کم کم به سمت سر کوچه مسجد قبا رفتند و آرام آرام متفرق شدند، گرچه پس از آن نیز، بعضا در قالب گروه هایی چند نفره، در گرداگرد محوطه تجمع کرده و هرکسی را که از اهالی مسجد شناسایی می کردند، تعقیب، دستگیر و سپس ضرب و شتم نموده و می بردند.

دیشب برخی بیمارستان های شیراز نیز، وضعیت ویژه ای داشتند. مردم نمازگزاری که در اثر درگیری های دیشب، زخمی شده و به بیمارستان های سطح شهر مانند نمازی، شهید رجایی و میرحسینی برده شده بودند، با حساسیت خاصی تحت نظر بوده و افردی (که حدس زده می شود از نیروهای اطلاعاتی و حراست بیمارستان بوده اند)، به شدت فضا را کنترل می کردند و اجازه عکس برداری و فیلم برداری از هیچ فردی را نمی دادند و حتی در چند موردی که عکس و فیلمی از زخمی شدگان بستری شده در بیمارستان نمازی گرفته شد، این اقدام با برخورد نیروهای حاضر در بیمارستان مواجه و دوربین ها توقیف و پس از پاک کردن فیلم ها و عکس ها، بازگردانده شد.

گفتنی است پس از پایان این درگیری ها، جمعی از اهالی مسجد و طلاب در آنجا باقی مانده و درحالی که ساعت، دوازده شب را نشان می داد، حضور گروهی بسیجیان در اطراف محوطه و عبور و مرور ماشین های پلیس، جلب توجه می کرد.

توضیح: با توجه به افت شدید سرعت اینترنت در ایران، از تمامی مخاطبینی که موفق به خواندن اخبار وبسایت مرجع سبز می شوند خواهشمندیم تا در خصوص اطلاع رسانی وقایع دیشب، با ما همکاری کنند. ضمنا این گزارش، در همین لینک و یا با ایجاد لینک های جدید به روز خواهد شد و تلاش خواهیم کرد تا مستندات گزارش خود را نیز حتی الامکان در اسرع وقت، به مخاطبین محترم ارائه کنیم.

هیچ نظری موجود نیست: